Iklan atas

Sabtu, 07 November 2020

LIRIK DAN TERJEMAH SYAIR SHIL YA NABI

 LIRIK DAN TERJEMAH SHIL YA NABI

صِلْ يَانَبِي كَيْ اَرَ جَمَالَكْ

Mohon temui aku wahai nabi supaya aku dapat memandang ke indahan mu


  اِشْفَعْ يَانَبِي بِمَدْحِيْ اِلَيْك

mohon berilah aku syafaat dengan berkat pujianku kepadamu


صِلْ يَانَبِي

mohon temui aku wahai nabi


كُلُّ مَنْ حَجَّ وَ زَارْ جَنَابَكْ(رَسُوْلَ اللَّهْ، حَبِيْبَ اللَّهْ)

Setiap orang yang berhaji dan ziarah kemaqamu(wahai rasul,kekasih allah)


 وَجَبَتْ ( يَانَبِي ) شَفَاعَةُ عَلَيْه

maka ia pasti dapat syafaatmu


صِلْ يَانَبِي كَيْ اَرَ جَمَالَكْ

Mohon temui aku wahai nabi supaya aku dapat memandang ke indahan mu


اِشْفَعْ يَانَبِي بِمَدْحِيْ اِلَيْكuصِلْ يَانَبِي

mohon berilah aku syafaat dengan berkat pujianku kepadamu


حَجُّوْا وَلَبُّوْا زَارُوا اْلحَرَامْ

Mereka berhaji dan berkunjung ke baitul haram


وَنَادُوْا لَبَّيْكْ اَللَّهُ اَكْبَرْ

mereka bertalbiyah dengan mengucap labbaikallah...


يَاهَنَانَا يَامُنَانَا

alangkah beruntungnya


   مَنْ ذَاقَ زَمْزَمْ

orang yang pernah merasakan air zamzam


    وَصَلَّى اْلفَجْرَ وَكَبَّرْ

serta sholat subuh di sana


زَارُو الشَفِيْع ثُمَّ اْلبَقِيْع

mereka berkunjung ke maqam pemberi syafaat dan baqi'


يَالَيْتَنَا مَعْهُمْ جَمِيْع بِأَرْضِ الْحَرَامْ

kami berharap bisa berkumpul mereka semua di tanah haram






Mubarak

CARA ISTINJA DAN PERBUATAN YANG DILARANG WAKTU QADA HAJAT

    CARA MASUK WC & ISTINJA 1. Sebelum masuk WC baca do'a : اللهم اني اعوذ بك من الخبث والخبائث 2. Masuk dengan kaki k...